Samoloty Pasażerskie XXI w.

Airbus A380 (początkowo znany jako Airbus A3XX) – dwupoziomowy (dwupokładowy) i szerokokadłubowy czterosilnikowy samolotpasażerski produkowany przez przedsiębiorstwo Airbus. Dzięki temu, że górny pokład ciągnie się przez całą długość kadłuba, A380-800 mieści 555 osób przy podziale na trzy klasy lub nawet 853 przy konfiguracji całej maszyny do standardu klasy ekonomicznej, wyprzedzając pod względem powierzchni drugiego na liście Boeinga 747-8 (Jumbo Jeta najnowszej generacji) o 32%.

Pierwszy samolot został dostarczony 15 października 2007 liniom lotniczym Singapore Airlines. Pierwszy komercyjny lot na trasie z Singapuru do Sydney odbył się w czwartek 25 października 2007.

Samolot ma następującą konfigurację: Całkowita liczba miejsc – 471 – na którą składa się:

  • 12 miejsc w klasie pierwszej, tzw. Singapore Airlines Suites. Są to przedziały jednoosobowe (8 przedziałów) lub dwuosobowe (2 przedziały) wyposażone w 23-calowy ekran LCD oraz złącze USB pozwalające na transmisję danych ze stanowiska w kabinie. Fotel rozkładany jest do wymiarów łóżka.
  • 60 miejsc w klasie biznes, wyposażonych w 15,4-calowy ekran LCD oraz złącze USB. Fotele rozkładane są do pozycji leżącej.
  • 399 miejsc w klasie ekonomicznej, wyposażonych w zmodernizowane fotele w celu zapewnienia większej przestrzeni pasażerom, 10,6-calowy ekran LCD oraz złącze USB.

18 marca 2008 odbył się pierwszy lot na trasie z Singapuru do Londynu, a 20 maja 2008 na trasie z Singapuru do Tokio.

28 lipca 2008 w Hamburgu został przekazany pierwszy egzemplarz A380 dla linii lotniczej Emirates, samolot w konfiguracji dla 489 pasażerów (14/76/399) odbył pierwszy komercyjny lot do Nowego Jorku (JFK) 1 sierpnia 2008[2][3].

Większość klientów zrezygnowała z instalacji maksymalnej ilości miejsc, tj. 853, na rzecz większego komfortu pasażerów, zwiększenia możliwości transportu cargo oraz zwiększenia zasięgu samolotu.

Charakterystyka i inne dane techniczne:

Airbus A380
Airbus A380 w barwach przewoźnika Singapore Airlines przy starcie z lotniska Zurych-Kloten
Airbus A380 w barwach przewoźnika Singapore Airlines przy starcie z lotniska Zurych-Kloten
Dane podstawowe
Państwo projekt międzynarodowy
Producent Airbus
Typ pasażerski dalekiego zasięgu
Konstrukcja duralowo-kompozytowapółskorupowakabinahermetyzowanapodwozie chowane
Załoga 2
Historia
Data oblotu 27 kwietnia 2005
Lata produkcji od 2007
Egzemplarze 236 (stan na 18 maj 2019)
Liczba wypadków
 • w tym katastrof
1[1]
0
Dane techniczne
Napęd cztery silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce Trent 900 o ciągu 356 kN każdy lub Engine Alliance GP7000.
Moc 75000 KM każdy
Wymiary
Rozpiętość 79,80 m
Długość 73,00 m
Wysokość 24,10 m
Powierzchnia nośna 845 m²
Masa
Własna 276 000 kg
Startowa 575 000 kg
Paliwa 259 200 kg (320 000 l przy gęstości 0,81 g/cm3)
Osiągi
Prędkość maks. 0,89 Ma (ok. 1020 km/h)
Prędkość przelotowa 0,85 Ma (ok. 945 km/h)
Pułap 13 144 m
Pułap praktyczny 10 900m
Zasięg 15 200 km
Dane operacyjne
Liczba miejsc
560 (trzy klasy) – 853 (jedna klasa)


Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl